Musim sejuk Crimea

Pada suatu masa dahulu saya tertanya-tanya di mana untuk pergi pada malam Tahun Baru untuk "dan murah, dan bagus dan panas." kemudian berubah makna untuk mengisi makanan perut, tidur kira dan wang sisa (sekurang-kurangnya bagi saya), anda boleh, sudah tentu, untuk pergi ke Greece atau Mesir, tetapi "indah".

Jadi, bagi saya ia ternyata menjadi pilihan terbaik untuk pergi ke Crimea. Crimea - keseronokan mahal, jika anda pergi ganas: perkara utama - untuk mempunyai masa untuk membeli tiket kereta api. Hal ini terutama berlaku Tahun Baru dan Mei cuti. A alam semulajadi yang kaya di sini: musim sejuk dan yang anda lihat, dan jatuh di atas salji seperti daun musim luruh dan bunga, dan tidak terlalu sejuk pada musim sejuk.

Pada mulanya, saya mahu pergi sendiri, hanya untuk tinggal seminggu di laut, meninggalkan satu atau dua hari untuk berjalan. Tetapi kemudian mengubah fikiran dan memutuskan untuk pergi dengan kumpulan: menyeronokkan begitu banyak, dan seperti yang ditunjukkan oleh amalan saya, cahaya yang terbaik mungkin untuk menangkap hanya untuk mengatasi masalah dalam syarikat yang baik semasa penginapan anda.

Perjalanan kami bermula dengan pas Angarsk itu. Ia boleh dicapai dengan bis listrik dari Simferopol (semua 5 Hryvnia), di suatu tempat dalam satu jam. Dari pas ada jalan yang baik (dan kemudian jalan) ke Northern Demerdzhi. Dengan cara - hutan, dengan pokok-pokok bertekstur indah. Hari bermula ribut: awan besar duduk di Demerdzhi, dalam hutan itu ada kabus. Demerdzhi Saya sentiasa dikaitkan dengan cuaca dari gambar: hutan misteri, berdiam diri berkabus dan musim luruh daun mengganggu.

Musim sejuk Crimea

Beberapa jam kita dapat Demerdzhi. Cuaca agak merosot, hampir tiada kelihatan dalam lingkungan sepuluh meter. Kawan-kawan bergurau: di sini adalah tempat untuk berehat dengan pemandangan laut yang indah. Dan bukannya pemandangan laut - kabus basah, fros menetap di pokok.

salji di bahagian Crimean biasanya terbentuk begitu: adalah kejadian kabus awan dengan hembusan kuat angin - dan memeluwap kepada apa yang telah mendapat. Jika ada tolak kecil - semua dibekukan ,.

Pada waktu petang kami tiba di Southern Demerdzhi. Dalam Crimea sudah pada 05:00 menggelapkan cepat. Saya tidak mempunyai pilihan tetapi untuk pergi ke katil dan menunggu cuaca yang baik sampai pagi. Meningkat daripada khemah di bawah singkapan berbatu. Terdapat hanya 2 kerusi di bawah khemah dan tempat di bawah api. Pagi kami bangun dengan kerak ais di kemah itu, dan dari dalam awan itu sama berulang Demerdzhi. Tetapi beberapa minit matahari menjenguk beberapa kali, berjaya mengeluarkan sebahagian besar panorama 2 baris, 10 bingkai, dengan cahaya yang lembut disebarkan:

Dan pandangan lain 8 tembakan sudah dari badan utama tiang;

Dan ia kelihatan Lebih pagi dari satu sudut, bingkai 3:

Pada Demerdzhi sudah mempunyai banyak salji, dan semua rumput itu cantik diletakkan oleh angin. Satu lagi panorama dua baris:

Musim sejuk Crimea

awan yang jauh dari Demerji tidak dipenuhi. Di udara digantung seperti kabus buburan basah bercampur dengan salji. Semua ini adalah mematuhi kamera, kanta dan akhirnya misted:

Sekurang-Demerdzhi berkembang di pinggir salah satu daripada unsur luaran untuk triangulator, di sini adalah pokok yang indah. Mungkin, dalam cuaca yang baik boleh dilihat di sini dan matahari terbit dan laut. Tetapi kabus dalam dirinya sendiri.

Di bahagian bawah, di denai di berseri, salji sudah kurang.

Musim sejuk Crimea

Apabila kami sampai di lembah hantu, anda telah datang musim luruh, selepas musim sejuk. Saya pergi salji basah, yang sebaik cair. rumput itu hijau di antara batu-batu besar. Dan bau sama ada kejatuhan, atau musim bunga. Mistik, ajaib tempat ini - lembah hantu.

Kami turun rendah dan lebih rendah, telah mencapai batu-batu besar "Buaya Gena", segala-galanya di bawah kiri dalam awan:

Kemudian kami telah menyelubungi kabus basah di lembah hantu. Cepat turun ke trek, menaiki bas ke Alushta - dan tidak lama lagi memanaskan dan kering di sebuah rumah berhampiran laut. Rumah kita mendapati ini: datang ke stesen bas - ia menawarkan penginapan. Dan memilih sebuah rumah berhampiran laut. Alushta panas, tenang dan tidak begitu sesak. mood Tahun Baru entah bagaimana tidak berasa: gemuruh laut, kadang-kadang menitis hujan.

Musim sejuk Crimea

Alushta - lama, sebuah bandar yang tenang di Laut Hitam. jeti dimusnahkan, kanopi berkarat di atas laut - semua tidur musim sejuk. Adalah sukar untuk membayangkan bahawa di pantai terpencil ini gunung badan pelancong pada musim panas. Ia adalah Kesatuan Soviet dengan pokok-pokok sawit dalam bentuk kecil. tempat berat, tetapi sudah tentu jiwa rakyat Rusia. Pada musim sejuk, terdapat keadaan khas: kesepian, bayang-bayang, hantu musim panas di sebuah kafe tertutup, Hiburan dilupakan.

Malam jatuh pada bandar, roars laut dan terputus di atas batu pemecah ombak pecah. Selepas beberapa jam selepas Tahun Baru. Kami datang ke rumah kami. makan sedikit, menyenangkan Massandra Muscat sebagai aroma malam Crimean. Suatu tempat di jarak sudah menembak bunga api pecah debak. Dan kami sudah tidur, walaupun dalam Moscow, Tahun Baru - dan kami bangun awal, pergi untuk pengembaraan baru.

Pada pukul 7 pagi pada hari pertama tahun baru, sukar untuk bangun. Tetapi tidak lama lagi kita sekali lagi di bawah Demerdzhi. Sekali lagi, kekecewaan, cuaca buruk lagi. Tetapi kali ini, awan sudah tinggi: langit yang berat, angin sejuk. Bertemu rakan-rakan kami, mereka telah datang dari Moscow, 1 Januari: 7 orang menyambut Tahun Baru di kereta. Kini tugas kami - untuk lulus 1B pas pada Demerdzhi. jurang di sebelah gunung ini dengan dinding batu kecil dan berlepas curam. Pada waktu malam kami cuba untuk melaluinya, tetapi ia sudah terlambat - kembali, mendirikan khemah.

Musim sejuk Crimea

Pada waktu malam saya kembali ke Lembah Hantu. Saya benar-benar mahu melihat tempat ini pada waktu malam. Tiupan angin kencang melahirkan turun. angin mengaum penuh semangat dalam pain, antara batu-batu, bercakap dan menjerit pada batu-batu Demerdzhi. Ia adalah entah bagaimana menakutkan.

Di bahagian atas, saya rasa anda boleh melompat dan terbang sehingga Alushta - apa di sini angin bertiup.

Pada waktu petang kami memberikan setiap hadiah Krismas yang lain, secara simbolik. Dan keesokan harinya sekali lagi kita memanjat jurang di sebelah gunung dan mengambil 1B pass.

Musim sejuk Crimea

Di atas mempunyai kisah. Ini kisah musim sejuk: matahari bersinar, ia adalah dalam salji. Seperti Crimean Lapland.

Pokok-pokok semua diliputi dengan salji:

Pada Demerdzhi menawarkan pemandangan laut yang indah, dengan tiang-tiang batu di puncak pokok-pokok pain. Ia adalah masa untuk mendapatkan telefoto a.

Musim sejuk Crimea

Dan ia adalah dalam perjalanan ke Selatan Demerdzhi, ia kini agak berbeza daripada dalam kabus!

Satu pokok di atas Demerdzhi Yu:

Kami biarkan selama Northern Demerdzhi, di tepi jalan dan Chater-Dag. Di dataran tinggi, terlalu fabulously cantik: semua pokok dalam salji.

Musim sejuk Crimea

untuk bertemu dan penunggang basikal, dan kereta di bahagian atas. Matahari tidak lama lagi akan duduk.

Sepanjang perjalanan, dia telah mengambil panorama lain, pokok bersalji.

Pada waktu petang sekali lagi awan mendung. Ia adalah hanya melalui lumen kecil berjaya menangkap masa ini apabila matahari mengenyit kami.

Musim sejuk Crimea

Pada keesokan harinya, kami pergi melalui hutan yang indah musim sejuk pada musim luruh, dari musim luruh ke musim bunga. Dan supaya ia sampai ke dataran tinggi Chater-Dag, selepas melalui kursus. Ia adalah sangat panas, matahari bersinar lagi. Gambar yang pada hari ini tidak kaya. Tetapi perkara yang menarik berlaku pada waktu petang: kami bangun berhampiran dengan Eklizi-breaker dan saya berjalan ke senja bawah Eklizi. Lampu suluh sebelah pencahayaan. Dan lagi bulan penuh:

Pada dataran tinggi menawarkan pemandangan indah seluruh Crimea:

Sunset berlangsung selama dua jam. Dan dataran tinggi muncul warna yang sangat cantik.

Panorama dataran:

matahari terbenam cahaya api:

Dan ini adalah pandangan dua baris besar dataran tinggi dengan cahaya matahari terbenam:

Musim sejuk Crimea

Dia datang pada waktu petang saya agak letih, makan makan malam sejuk dan masuk tidur. Pada waktu pagi kita bangun sangat awal, pada jam 3.30 untuk mendaki Eklizi-breaker dan matahari terbit di sana.

pendakian itu berat, tetapi ia adalah mudah untuk melihat langit berbintang. Tidak lama selepas itu Eklizi semua suffused dengan cahaya:

Ia adalah baik untuk melihat kelahiran matahari! Di Moscow, saya sering mendapati diri saya berfikir bahawa dia tidak akan melihat matahari di sini. Di sekeliling terdapat rumah-rumah. Untuk bekerja pada gelap, dengan kerja - malam juga. kereta api bawah tanah - rumah. Itu sahaja cara setiap hari. Oleh itu, setiap kelahiran seperti matahari bagi saya - satu keajaiban. Ia adalah dunia yang berbeza cahaya di mana anda hidup dan bernafas, yang gembira.

Dengan laut Eklizi dilihat:

Dan gunung:

Tidak lama lagi kita telah turun dari Eklizi turun ke lebuh raya. 300 mm:

200 mm:

Sekali lagi, kita melihat Demerdzhi Selatan:

telah pergi ke bawah di bawah, ke hutan:

Musim sejuk Crimea

Akan turun ke trek, menaiki bas troli untuk Yalta. Kami mengambil dengan mereka banyak yang tidak perlu (ternyata) barangan seperti kucing, tali, kapak ais. Kami ingin mengambil lebih pas Ay-Petri, tetapi mengubah fikiran mereka. Secara umum, Crimea adalah sangat sukar untuk menggabungkan laluan mendaki dengan peredaran pas sukar. Hampir tidak ada motivasi: contohnya, naik, dan kemudian jip berdiri pelancong-tilam. Dan kemudian, melalui Crimea perlu membawa beg yang berat dengan semua snaryagu apabila mana-mana - tamadun. Jadi kami mengambil keputusan untuk meninggalkan semua besi di Yalta dan pergi cahaya di atas jalan Botkin di Ai-Petri. Kami berhenti bermalam berhampiran dengan laluan. Pada waktu pagi, menyaksikan matahari terbit:

Laluan ini adalah luas, untuk berjalan di atasnya - suatu keseronokan. Hanya di beberapa tempat terdapat penyempitan:

Pada jalan yang anda boleh bertemu ngarai itu:

Musim sejuk Crimea

Dan ini adalah gambar yang diambil oleh saya 2 tahun lalu, apabila saya juga di Crimea di musim sejuk. Kemudian salji lebih bawah, dan air mengalir lebih kuat:

Sepanjang perjalanan, sentiasa dengan pemandangan laut yang indah:

Pada waktu petang kami pergi ke Ai-Petri. Di jalan raya kami pergi ke air terjun Su-Ucha, tetapi tiada apa yang istimewa di sana tidak dijumpai. air terjun itu tidak berkesan sebagai 2 tahun yang lalu. Tentang Ai-Petri:

​​Touch:

Dan ini adalah puncak pada waktu matahari terbenam. 2 baris 6 bingkai panorama.

Dan matahari terbenam:

Musim sejuk Crimea

Pada waktu pagi, saya juga mahu melihat matahari terbit di sebelah Ai-Petri, tetapi cuaca agak rosak, tiada apa yang boleh dilihat dalam kabus walaupun dalam lingkungan 10 m.

The kabus pada waktu senja:

Dan jadi ia adalah seminggu di Crimea: yang cerah, penuh dengan kehangatan matahari pada hari pertama Tahun Baru.